Viinan kiroja vastaan
15.9.2011
| Teksti: Hannu Nyman
Itä-Suomen yliopisto, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ja Valtion taloudellinen tutkimuskeskus ovat yhteisessä tutkimuksessaan selvittäneet, miten oluen alkoholiprosentin vähentäminen vaikuttaisi alkoholin kulutukseen Suomessa.
Kun Ruotsissa lopetettiin päivittäistavarakaupassa enintään 4,5 tilavuusprosenttia alkoholia sisältävän oluen myynti ja aloitettiin enintään 3,5 tilavuusprosenttia alkoholia sisältävän kansanoluen myynti loppuvuonna 1977, väheni alkoholin kokonaiskulutus 12–15 prosenttia. Muutos käänsi yli kymmenen vuotta kasvussa olleiden alkoholikuolemien määrän laskuun.
Suomessa vastaava muutos tarkoittaisi keskioluen, keskivahvan siiderin ja long drink -juomien myynnin lopettamista päivittäistavarakaupoissa. Laajasta tutkimuksesta nousi uutisotsikoihin arvio, jonka mukaan muutos vähentäisi Suomessa noin 350 alkoholin aiheuttamaa kuolemaa vuodessa. Vertailun vuoksi: liikenteessä kuolee vuosittain noin 300 suomalaista.
Näin sanovat tutkimus ja siihen liittyvät suositukset. Tiedämme kuitenkin, että toisesta päästä putki vuotaa. Yhä useampi suomalainen joutuu kaltevalle pinnalle, ja viina vie niin miestä kuin naistakin. Erityisesti on kiitettävä niitä, jotka jaksavat toimia siellä putken toisessa päässä.
Helluntailiikkeen parissa toimiva kristillinen alkoholisti- ja narkomaanityö Kan ry vietti toimintansa 40-vuotisjuhlia Jyväskylässä. Kan-kotien toiminta auttaa niitä ihmisiä, joiden elämässä Kuningas Alkoholi on saanut yliotteen.
Kan ry:n 40-vuotisjuhlassa puhunut Keski-Suomen poliisilaitoksen päällikkö Markku Luomaa painotti sitä, että viranomaisten tulisi tehdä enemmän yhteistyötä kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Poliisipäällikkö oli huolissaan päihteiden käyttöä suosivasta liberaalista ilmapiiristä. Luomaa esitti vakavan vetoomuksen sen puolesta, että raittius elämäntapana voisi jälleen nousta kunniaan.
Eri kristillisten järjestöjen väsymätön työ alkoholin ja huumeiden vangeiksi joutuneiden parissa ansaitsee meidän kaikkien kiitoksen ja tuen. Erityisen merkittävää on se vertaistuki, jota alkoholin orjuudesta vapaaksi päässeet ovat antaneet ongelman kanssa yhä kamppaileville.