10.8.2017Teksti Niko HuttunenKuvitus Pekka Rahkonen

Sotilaista jäi ikävä kuva

Sana32_2017_sota3

Sota ja Raamattu 3/5. Saako kristitty toimia sotilaana? Vastausta kysymykseen etsitään usein Uuden testamentin sotilaista. Ajatellaan, että Jeesus ja kristinusko toivat jotain ratkaisevasti uutta verrattuna Vanhaan testamenttiin.

Uudessa testamentissa rivisotilaat ovat lähes poikkeuksetta kielteisiä hahmoja. Tämä oli antiikissa yleinen käsitys. Sotilaat ryöstävät ja pahoinpitelevät ihmisiä häikäilemättömästi – toisinaan yhteistyössä veron- ja tullinkerääjien kanssa. Luukkaan kertomuksessa sotilaat ja tullimiehet kyselevät neuvoa Johannes Kastajalta. Hän varoittaa kumpiakin kiristämästä ja ryöstämästä ihmisiä (Luuk. 3:12–14).

Pakko-otto, anggareia, vaivasi ihmisiä. Anggareiasta on kyse, kun sotilaat pakottavat Simon Kyreneläisen kantamaan Jeesuksen ristiä. Termi esiintyy myös kohdassa, jossa suomennos hiukan mystisesti puhuu vaatimuksesta kulkea mukana virstan matka (Matt. 5:41). Kyse on siitä, että sotilas saattoi velvoittaa siviilin tavaroittensa kantajaksi ja oppaaksi.

Velvollisuus ei tuntunut miellyttävältä: se on osa kaikkea sitä pahaa, josta Jeesus sanoi, ettei sitä pidä vastustaa (Matt. 5:39). Myöntyväisyys oli käytännöllistä. Stoalaisfilosofi Epiktetoksen mukaan vaihtoehtona oli joko myöntyä anggareiaan tai saada turpiin ja myöntyä.

Ristille naulittavaa Jeesusta pilkkaavat ja pahoinpitelevät sotilaat selvästi nauttivat sadismistaan....
Teksti on katkelma. Lue se kokonaan lehdestä 32/2017! 

Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä