Saarna


Jumalan lapsen äiti

Raamatun mukaan Jumala on kaikkien ihmisten taivaallinen isä, joka antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoillekin. Silti vain yksi on hänen ainoan Poikansa äiti. Marian suhde Jeesukseen on ainutlaatuinen.

Minäkin uskoisin, jos näkisin ihmeet

Jeesus teki huikeita tunnustekoja ja puhui vakuuttavasti tuhansille ihmisille. Joihinkin hänen tekonsa ja puheensa upposi ja joihinkin ei. Väki jakaantui niihin, jotka uskoivat häneen, ja niihin, jotka eivät uskoneet. Miksi jotkut uskovat ja jotkut eivät?

Epäjumalalla on uudet muodot

Paavalin mielestä kiusaus erehtyä palvomaan epäjumalia ei ollut epätavallinen. Hän varoitti niitä, jotka luulivat ilman muuta, etteivät sellaiseen sortuisi. Ei se ollut niin varmaa. Itse asiassa mikään ei ole niin varmaa kuin se, että liiallisesta varmuudesta lankeaa äkkiä rähmälleen.

Jeesus sanoo ruman sanan

Paastonaika alkaa karuissa merkeissä. Jeesus on selvittänyt oppilailleen pyhien kirjoitusten ennustuksia Messiaan kärsimyksistä. Pietarille valkenee, että nyt on tosi kyseessä. Pitää siis toppuutella mestaria.

Mitä varten tämä kaikki?

”En ole saavuttanut elämässäni mitään suurta. En perustanut perhettä, vaan jäin kotiin ja hoidin vanhempani. Onko elämälläni ollut mitään suurempaa merkitystä?” Tällaista kyselyä olen joskus kuullut ja se on koskettanut. Kyselijällä on jäänyt näkemättä arkirakkauden arvo läheisten elämässä, vaikka se on merkinnyt myös kipua ja luopumista.

Maamiehen tietolaari

Tämän sunnuntain kaikki tekstit puhuvat pelloista ja viljelystä, eivätkä nämä ole tietenkään ainoita samaa vertauskuvaa soveltavia kohtia Raamatussa. Ehkä niitä olisi syytä uskoa? Kirjoittajat ainakin tunsivat viljelytaidot.

Erottautumisen armo

Kaiken jättäminen, jotta voi seurata Kristusta, on perustavanlaatuista erottautumista. Harva uskaltautuu siihen.

Pimeässä ei näe

Simeonin kiitoslaulu on kaunis, mutta se herättää kysymyksiä, joita en lakkaa kysymästä. Antiikin kirkkoisät olivat raivoissaan siitä, että Jumala oli tehnyt juutalaisista valitun kansan. Niinpä Kristusta kirkastettiin tekemällä juutalaisista olkiukko.

Pelko pois!

Jotkut käskyt toistuvat Raamatussa moneen kertaan. Yksi niistä on ”Älä pelkää.” Sille on käyttöä, koska Jumalan kohtaaminen aiheuttaa ihmisissä hämmennystä.

Itsetuntoa ja iloa

Tiedämme vain vähän samarialaisesta naisesta, joka tuli vedenhakuun Sykarin kaupungin lähellä sijaitsevalle Jaakobin kaivolle. Taustansa takia hän oli kokenut juutalaisten syrjintää. Sitä hän koki omiltaankin sekavan parisuhdehistoriansa takia.

Intohimoisesti ja tuntien

Jeesus pysähtyi kaivolle puhelemaan samarialaisen naisen kanssa. Pian päästiin uskontovertailuun. Nainen muistutti, että samarialaiset palvoivat Jumalaa juuri sillä vuorella, missä nyt oltiin. ”Te väitätte, että oikea paikka rukoilla on Jerusalemissa”, hän tokaisi Jeesukselle.

Tätä Jeesus saarnasi

Jeesus ei jaaritellut, alle kymmenen sanaa riitti. Kansa haukkoi henkeään.

Valo loistaa pimeyteen

Joulupäivän evankeliumissa on jae, joka puhuttelee nykyajan ihmistä. ”Valo loistaa pimeydessä, pimeys ei ole saanut sitä valtaansa.” (Joh. 1:5)

Ryhdy varppaajaksi

Heprealaiskirjeen mukaan Jeesus on ankkuri. Hän on jo mennyt kuoleman rajan tuolle puolen, taivaaseen, kaikkein pyhimpään. Sinne moni pyrkii, mutta meillä on toivo: kädessä köysi, jonka toinen pää on Jeesuksella.

Totuuden asialla

Totuudenpuhujat ovat hankalia ihmisiä. Jotkut heistä, kuten Johannes, elävät matkan päässä muista. He ovat valinneet elämäntavan, jota toiset helposti vieroksuvat. Kun he tulevat ihmisten ilmoille, heillä on sanottavaa.

Maailmanloppua odotellessa

Kaksi teologian opiskelijaa istui keittiössä joulukuun harmaudessa. Yhtäkkiä valtava, riipivä jyrinä alkoi särkeä ilmaa. Ikkunasta näkyi pian että se oli lumiaura, joka raastoi sisäpihaa. ”Mä luulin että nyt maailmanloppu tuli”, totesi yksi opiskelija, ja toinen kertoi ajatelleensa aivan samaa.

Sinun kuninkaasi ei ole sinun

Aina ei saa mitä tilaa. Kun Jeesus ensimmäisen adventtisunnuntain evankeliumikertomuksessa ratsastaa Jerusalemiin, vastassa on väkeä, joka toivoo maataan takaisin: ”Siunattu isämme Daavidin valtakunta, joka nyt tulee!” Josko roomalaismiehittäjät vihdoin ajettaisiin mereen, ja vanhan kuningassuvun vesa tekisi Israelista jälleen suuren?

Muista tuomariasi

Viimeisen tuomion asetelmassa on yksi tärkeä kohta. Tuomarina ei ole yksikään moraaliposeeraaja.

Valvokaa ja nähkää

Jotkut välittävät huomisesta, useimmat elävät kuin kaikki jatkuisi juuri näin. Jeesuksen kertomuksen viisi tyhmintä elivät kädestä suuhun, kuluttivat loppuun energiavaransa, fyysiset ja hengelliset. Niin me teemme itsellemme ja maapallolle. Nautimme kulutusjuhlista emmekä huomaa, mitä meille tapahtuu.

Opi päästämään irti

Elämän taustalla tekee työtään aika. Se tikittää eteenpäin säälimättä, anteeksi pyytelemättä, ja tuo tullessaan muutoksen.

Pitäkää lanttinne

Jeesuksen lausetta, jossa hän kehottaa antamaan keisarille, mikä keisarille kuuluu, käytetään usein oikeudenmukaisen ja tasa-arvoisen yhteiskuntamme perusoppina. Se on kuin symmetrinen rajaviiva, joka halkaisee asiat maallisiin ja hengellisiin. Ihan näin vähällä ei pitäisi evankeliumitekstiä kuitenkaan päästää. Se on jotain muutakin kuin kansalaistaitoa ja yhteiskuntaoppia.

Päivä maaherrana

Sinä päivänä maaherralla oli ongelma. Ei sillä, etteikö virka olisi ollut hieno. Sai verottaa aluettaan minkä pystyi, kunhan väki pysyi rauhallisena. Taustatukea antoivat käytössä olevat ammattisotilaista koostuvat legioonat. Kätevää oli huutokaupata tulli- ja veronkanto-oikeuksia eniten tarjoaville. Kauden päätteeksi sai tilittää ison summan keisarille, loput jäivät omaan kassaan.

Usko puhtaaksi

Kodin tekstiilien puhdistustarpeet vaativat erilaisia ratkaisuja. Uskon puhdistamiseen on toiset keinot, joskus järeät, joskus hellemmät.

Vain Herra tietää miten sinun käy

Jumala käyttää ketä ja mitä haluaa. Tämä ei tee tyhjäksi apostolisuutta, mutta muistuttaa nöyrän suhtautumisen tarpeesta. Joskus ensimmäiset tulevat viimeisinä, ja toisinpäin.

Meillä on lapsirakas Jumala

Kun tekee päätöksiä, niiden vaikutusta on viisasta arvioida etukäteen. "Lapsivaikutusten arvioinnissa" päätöksentekoa punnitaan lapsen edun näkökulmasta. Menetelmää on alettu käyttää kunnissa, seurakunnissa ja yrityksissä, ja se on mitä raamatullisin.

Laki oli tärkeä

Usein luullaan, että Jeesus olisi ollut vapaamielinen opettaja, joka suhtautui välinpitämättömästi lakiin.

Sääntöjen puristuksessa

Yhteiskunnassa on aloitettu sääntöjen purkutalkoot. Se voi olla epätoivoinen yritys, mutta aina kannattaa yrittää. Sääntöjä tarvitaan suojelemaan elämää, mutta liika on liikaa. Niiden yliannostus jäykistää elämää, ja sääntöihin voi tukehtua. Hyvä elämä syntyy ymmärryksestä, kokemuksesta ja sydämestä, ei säännöistä.

Saisiko vähän rauhaa!

Myönnä pois, elämä näkymättömän, kaikkivaltiaan Jumalan kanssa ei ole helppoa. Kun et näe, kuule etkä kosketa toista, suhde on uskon varassa. Se uskokin on usein koetuksella. Elämä ei suju kuin Strömsössä lopulta kenelläkään. Tulee työttömyyttä, sairautta, ongelmia ihmissuhteissa ja ongelmia oman itsensä kanssa.

Älä huoli huomisesta

Papin lauantaihin kuuluvat joskus sekä ristiäiset että hautajaiset. Tunnelmat ovat erilaiset, mutta molemmissa ollaan tekemisissä ihmiselämän perusasioiden kanssa. Elämänkaaren molemmissa päissä ihmistä kannatellaan. Kasteelle tuotaessa äiti, isä tai kummit. Siunaamisen jälkeen arkunkantajat. Häntä pitelevät toisten kädet. Avuttomia olemme ja lähimmäisten varassa. Elämän molempiin päihin kuuluu muutenkin huolenpitoa, tarvitsemme hoitajia.

Kaljaa vai gospelia?

Kun ankea arki painoi päälle, Efesossa haluttiin irrotella. Eikä Paavali pane tätä pahakseen: hauskanpito kuuluu juutalaiseen ja kristilliseen elämään. Pidättyväisyyttä saarnaavat ankeuttajat kiehukoot liemessään!

Teot ratkaisevat

Lähimmäisenä eläminen ei ole vain sanoja vaan myös tekoja. Se merkitsee sotkeutumista tilanteisiin, jotka eivät ole kauniita tai mukavia. Helpompaa olisi kulkea ohi. Oikeaan aikaan lausutut sanat ovat kullanarvoisia, mutta usein teot ratkaisevat.

Avoimet korvat

Kristinuskolla on taipumus vertauskuvallistaa asioita liikaa. Kokonaisvaltaisesta uskonnosta, jossa on kyse sekä ruumiista että mielestä, tehdään henkinen asia.

Armo kuuluu pahantekijöille

Jeesus näki asian toisin. Hänelle julkisyntiset olivat ihmisiä, joissa Jumalan rakkaus saattoi tehdä työtä. Heillä olisi sille käyttöä, toisin kuin niillä, jotka olivat varmoja omasta erinomaisuudestaan ja väheksyivät muita.

Lupa valehdella

Voidaanko Jumalan Valtakunnan päämäärien tavoittamiseksi käyttää troijan hevosta? Tarkoitusko pyhittää keinot?

Sanat voivat olla epäjumalia

Maailma on täynnä tyhjää puhetta. Sitä suoltavat poliitikot, johtajat, saarnaajat – kuka tahansa meistä. Mikään ei ole helpompaa kuin hokea ulkoa opittuja fraaseja, heitellä lupauksia ja julistaa asioita, joita en ole sen tarkemmin ajatellut saati sisäistänyt.

Vain paininut tuntee

Israelin Jumala tapasi ilmoittaa itsensä eräänlaisella ansioluettelolla: ”Minä olen Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala…” Siitä tiedettiin, että nyt oltiin juuri sen oikean Jumalan puhuttelussa, ei minkään toisen kansan epäjumalan.

Mikähän tästä lapsesta tulee?

Johannes Kastajan vanhemmat saivat kuulla samaa kyläläisten taivastelua kuin minäkin lapsuudessani. Minä kun olin aina ensimmäinen niin hyvän kuin pahanteossakin. Hokema on tuttu sinunkin elämässäsi, ehkä jo kastejuhlassa sitä on arvuuteltu.

Turun torilla

Jos silmään menee roska, sen kyllä tuntee. Mutta oletko joskus nähnyt sellaista kaverin silmässä?

Älä jää yksin!

Moni oman tiensä kulkija astelee pystypäin tuntien, että on selvittänyt vaikeudet, tai todistaen, että pärjää yksinkin. Sisimmässä on kenties kaipuu toisten luo mutta samalla pettymys siitä, että pyrkimys yhteyteen ei ole onnistunut.

Rampoja Herran oomme kaikki

Jumalan valtakunta ei ole kiinnostava. Miten muuten voitaisiin selittää se, että ihmisillä on niin paljon tekosyitä jättää lähtemättä juhliin?

Kova sydän on huono sijoitus

Jeesuksen vertauksessa rikkaan miehen elämä on yhtä juhlaa. Samaan aikaan hänen portinpielessään viruu köyhä ja sairas Lasarus.

Älä yritä miellyttää!

Ihmisen pitää joka päivä sängystä noustessa syntyä uudestaan. Uudestisyntyminen oli sitä, ettei yritetä miellyttää Jumalaa. Pahin synti oli palvoa ja hankkia omavoimaisesti uskonnollisia tunteita.

Henki avaa salaisuuden

Pyhän Hengen tehtävä on kirkastaa Kristusta. Henki opettaa, ohjaa ja palauttaa mieleen Jeesuksen opetukset. Jeesus antoi lupauksen Pyhästä Hengestä samassa yhteydessä, kun hän puhui oppilailleen rakkaudesta ja toivosta. ”Joka ei minua rakasta, ei noudata sanaani.” ”Olkaa rohkeat, älkääkä vaipuko epätoivoon.”

Kun sanat eivät riitä

Joskus kuulee opetusta, että kun joutuu todistamaan uskostaan, ne oikeat sanat vain tulevat suusta. Tämän aiheuttaa puolustaja, Totuuden Henki. Todellisuudessa moni on siinä tilanteessa huomannut kompastelevansa ihan omiin sanoihinsa ilman mitään apua. Mitä nämä Jeesuksen sanat sitten oikein tarkoittavat?

Miksi on mentävä pimeän kautta?

Miksi niin monen tie kulkee pimeän kautta? Ei pidä väittää ymmärtävänsä enempää kuin mihin on annettu uskoa. Ymmärrämme jotenkuten, että valo on kaikkein kirkkain vain mustaa taustaa vasten.

Puhtaan valkeat vaatteet

Vaikka ihminen kastetaan vain kerran, ensimmäiset kristityt puhuivat asiasta tavan takaa. Kun vaikeuksien keskellä oma usko ei tuntunut riittävän, apostolit viittasivat johonkin kestävämpään: Kasteessa Jumala itse on synnyttänyt teidät uudestaan omalla sanallaan.

Uusi elämä odottaa

Kristityn koti-ikävä on saanut monia muotoja ja painottunut milloin haluun päästä pois tämän elämän vaikeuksista ja vaivoista, milloin taivaan ihanuuden kaipaamiseen. Monelle on tuttu muukalaisuuden kokemus maailmassa. Sen syyt voivat olla niin lapsuuden kokemuksissa kuin aikuisuuden pettymyksissä. Taivaassa tuntisi vihdoin olevansa kotona.

Paimen näyttää suunnan

Kun olin nuori, luin iltaisin ulkomuistista paimenpsalmin (23) ennen nukkumaanmenoa. Teksti on yksi pidetyimmistä raamatunkohdista. Se tavoittaa jotain syvää siitä kokemuksesta, joka monilla ihmisillä on: että kaikesta huolimatta Jumala pitää huolta.

Kompuroivia sankareita

Raamatun sankarit eivät ole aina kovin sankarillisia. Jaakob on parantumaton valehtelija, joka huiputtaa isäänsä, veljeään ja appiukkoaan. Leuhka Joosef kääntää veistä kateellisten veljiensä haavoissa. Pietari kieltää Jeesuksen kolmeen kertaan.

Heikko voi nousta täynnä voimaa

Se, että joku mahtava antaa pikkuisen, on yhtä tyhjän kanssa. Mutta se, että pieni ja mitätön panee likoon ihan kaiken, on jotakin elämää suurempaa.

Naisista siunatuin

Osalle kristikuntaa Maria on taivaan kuningatar, jota lähestytään palavasti palvoen. Jumalalle osoitetut pyynnöt menevät usein hänen kauttaan. Hänen ajatellaan toimivan suopeana välittäjänä, ystävällisenä puolestapuhujana, joka kertoo asiani eteenpäin Isä Jumalalle. Häntä uskaltaa lähestyä kaikkien asioiden kanssa.

Ruoka on valtaa

Lähi-idän kulttuuriin kuului jo muinoin, että hurskaat vauraat isännät huolehtivat yhteisönsä köyhien elannosta. Sen vastapainoksi he saattoivat odottaa kunnioitusta ja uskollisuutta. Ruoan jakaminen vähäosaisille osoitti siis hyvää tahtoa, mutta toisaalta myös valtaa.

Väkevämpi on voittanut

Evankeliumissamme on rationalistille liian iso luu purtavaksi. Annetaan hänelle kuitenkin ensin puheenvuoro. Ajattelisin niin mielelläni, että ymmärtämättömät antiikin ihmiset vain luulivat puhekyvyttömyyttä riivaajan aiheuttamaksi. Kun mies kohtasi tarpeeksi hyvän terapeutin ja koki vapautuvansa, avautuivat hänen huulensakin.

Röyhkeys on joskus hyvästä

Jeesus ei neuvonut olemaan Jumalan edessä nöyrä ja hiljainen vaan pikemmin häikäilemätön.

Kukapa ei viehättyisi vallasta

Aikamme suurimmat kiusaukset liittyvät oman terveyden ylläpitoon, mikäli on uskominen lehtien palstoja. Syöminen epäterveellisesti ja sohvaperunaksi jääminen ovat suurimpia lankeemuksia, jos palstamillimetreillä mitataan. Meitä varoitetaan myös jäämästä somekoukkuun.

Liian rankka ajatus

Opetuslapset vaikuttavat avuttomilta. Eivätkö he nyt yhtään käsitä, vaikka Jeesus suoraan kertoo heille, mitä tulee tapahtumaan?

Rakkauden valo keskelllämme

Kynttilänpäivänä ollaan perusasioiden äärellä: Jumala on valo, ja usko on elämän näkemistä uudessa valossa.

Taivasten valtakunnan luottoluokitus

On epäoikeudenmukaista, jos vaivattomasta pikku tehtävästä maksetaan sama korvaus kuin vaativasta työstä.

Ihmisen iloissa

Kukapa ei tietäisi häitä, joissa Jeesus muutti veden viiniksi? Tähän tapahtumaan liittyy huikea määrä merkityksiä.

Ihmisen osassa

Niin suurta on Kaikkeuden Jumalan rakkaus ihmiseen: ihmisen asiat kelpaavat hänelle. Siksi myös jokaisen ihmisen on syytä katsoa itseään ja toista nöyrästi. On palveltava ja alistuttava palveltavaksi, osattava antaa ja pyytää.

Juhli ja laula täysin sydämin

Iloitse tytär Siion! Sanat soivat mielessäni. Ne ovat tutut useista adventtivespereistä, joita olen ollut kuuntelemassa ja usein laulamassakin. Mutta miksi siinä puhutellaan Siionia ja Jerusalemia juuri tyttärenä?

Seuraajan aika käydä töihin

Johannesta otti päähän: Jeesuksesta kohistiin ja näyttäviä ihmeitä pukkasi. Mutta miksei Jeesus tullut vapauttamaan häntä tyrmästä?

Lahjaksi saatu maa

”Ei tänne saa tulla.” Moni toivoo maan rajojen sulkemista varsinkin nyt, kun Eurooppa on kohdannut terroria.

Sydämeni laulu

Riisun palttooni ja liehautan sitä kuin lippua. Kuningas tulee. Haluan kuulua hänen kansaansa ja valtakuntaansa. Häntä minä kaipaan ja tarvitsen. Hoosianna!

Teoilla on merkitystä

Jeesuksen julistus on selkeää ja kirkasta. Kristityn tulee antaa ruokaa nälkäiselle ja juomaa janoiselle. Kristityn tulee tarjota kotinsa kodittomalle ja vaatettaa alaston. On käytävä sairaaloissa ja vankiloissa. Tekojen mukaan meidät lopulta tuomitaan.

Etten vain turtuisi

Tämä on kaikkein hedelmällisintä kristinuskoa, vaikka se ehkä lohduttaa kaikkein vähiten: emme tiedä hetkeä, emme määräaikaa, emme lopputulosta. On epäluterilaista sanoa, ettemme tiedä lopputulosta, mutta tämä onkin minun vakaumukseni.

Maassa maan tavalla

Kristitty on maailmassa mutta ei maailmasta. Hänellä on kahden maan kansalaisuus. Kummassakin maassa hän elää ”maassa maan tavalla”.

Tarvitseva saa

Elämä ei useinkaan mene kuin Strömsössä. Sankarit valitsevat aina sen, mikä on oikein, ei sitä, mikä on helppoa. Mutta todellisessa elämässä joutuu pikemminkin ratkomaan tehdäkö huonon valinnan vai vielä huonomman.

Erotu valtavirrasta

Pieni ripaus erilaisuutta maailman keskellä, pieni tuikku valoa pimeydessä, pieni kynttilä asetin päällä. Vaatimus ei ole suuri, koska kontrasti on usein niin vahva. Olennaista lienee, että Jeesuksen seuraajan edes jollain lailla erottaa valtavirrasta.

Paavali synnytyskivuissa

Paavalia panetellaan paikoin patriarkaaliseksi pastoriksi. Nyt hän kuitenkin muuttuu äidiksi ja alkaa synnyttää! Apostoli jopa tunnustaa, ettei ole edes ensisynnyttäjä. Kirkkoisien selitykset naurattavat: ”Katsokaa, millaisia isällisiä tuskia Paavali kärsii!”

Maailma tarvitsee Jeesuksen rauhaa

Päättäjä samoin kuin muu julkisuuden henkilö saa osakseen huomiota ja samalla mielipiteitä itsestään. ”Hän on jämäkkä ja sanoo, kuinka asiat ovat.” ”Ei hänellä ole kokemusta. Ei hän ymmärrä tavallisten ihmisten asioita.” Kiihtyvästä sananvaihdosta on lyhyt askel vihapuheeseen.

Pienin on tärkein

Jeesus vastaa väärin! Kysyimme häneltä: ”Kuka on suurin?” Toivoin Jeesuksen osoittavan miestä, johon voisin vähintään verrata itseäni. Mutta hän kutsuukin luokseen jotain vähäistä ja voimatonta: lapsen.

Mitä Jumala ihmiseltä odottaa?

Mitä Jumala ihmisiltä odottaa? Miten ihminen voisi täyttää Jumalan tahdon? Mihin suuntaan elämässä pitäisi edetä? Mikä tie tai valinta on oikea?

Ollaan edes himpun verran Jeesuksia

Jeesuksen seuraaminen on sitä, että me ihmiset edes himpun verran olisimme toisillemme Jeesuksia. Paavalikin neuvoi, että en minä itse, vaan Kristus minussa.

Millä minä ajatukseni täytän?

Jeesus maalaa kuvan kahdesta tavasta elää. Joku takertuu siihen, mitä saa kahmittua itselleen. Toinen panostaa siihen, mitä voi antaa muille. Maallisen omaisuuden palvoja on lopulta häviäjä: ruoste, koi ja varkaat hävittävät hänen aarteensa. Tehdessäni hyvää toisille kerään aarteita taivaaseen.

Itkusta juhlaan

Jerusalemin muurit oli jälleen rakennettu, ja kansa pyysi Esraa lukemaan heille Jumalalta saatua lakia. Itkuhan siinä tuli. Kuultiin sanoja, jotka kauan olivat olleet kadoksissa. Ja kuultiin sanoja, jotka leikkasivat sydäntä kuin terävä miekka.

Enempää ei voisi antaa

Evankeliumeissa kerrotaan yllättävän paljon pienistä tapahtumista ja vaatimattomista ihmisistä. Ne eivät ole kirjoja vallasväen vaiheista ja kansanjoukkojen kuohunnasta, vaan kertovat lähes huomaamattomista pikku tapahtumista.

Ihme livahti silmien ohi

Luterilaisilla on vähän sakramentteja, sillä meidän mielestämme niissä pitäisi yhdistyä jokin tavallinen aine ja Jumalan sana. Tässä olisi hauska tarjokas: Jeesus sylkäisi maahan, teki siitä kuraa (ennen ylevästi ”tahtaan”) ja mätkäisi tuotoksen sokean silmiin. Kun tähän vielä lisättiin Jumalan sana ja vähän vettä, mies sai näkönsä.

Jos olisi palvelijan asenne…

Vuosia sitten vierailin ulkomaisessa lähetystyöntekijäkodissa. Minut istutettiin aterioilla kunniapaikalle, isäntää vastapäätä, kunnes vieraaksi tuli minua arvokkaampi vieras...

Voi Helsinkiä, voi Kauniaista!

Helsinki, mitä ajattelet Ateenasta? Kauniainen, katsotko Vantaata parempana, vertaisena vai vähätellen?

Kristitty, käy kirkossa!

Seurakunta, sinun lähelläsi, kutsuu erilaisiin kokoontumisiin. Ensimmäiset kristityt tiedettiin uskoviksi juuri siksi, että he kokoontuivat yhteen. ”Extra ecclesiam nulla salus”, sanottiin. Ei ole pelastusta kokoontumisten ulkopuolella. Heprealaiskirjeen kirjoittajan muistutus on dramaattinen: pysykää uskossa, pysykää pelastuksessa, käykää kokouksissa.

Vuori on vallan symboli

Kerran eräs zimbabwelainen mies selitti minulle, että uskonnoissa noustaan vuorelle, koska sieltä näkee kaiken. Maailmaa hallitaan huipulta. Aavikolle piti itse rakentaa vuoret – pyramidit. Tämä puhe pysäytti minut, koska uskovaisuuden kiusaus on halu hallita ja kontrolloida muita.

Rakkauden ajatuksia ja tekoja joka päivä

Rakastaminen on enemmän kuin romanttista hempeyttä. Jeesus vaatii rakastamaan niitäkin, jotka eivät ole meitä kohtaan ystävällisiä. On helppo olla rakkaudellinen ihmisille, jotka ovat kiinteä osa elämäämme ja antavat meille energiaa. On vaikeampi rakastaa heitä, jotka kampittavat meitä. Mutta heitä meidän tulee rakastaa.

Hurskaalta näyttää, mutta…

Lopun aikoina tulee hurskaalta näyttäviä opettajia, jotka rakastavat vain itseään, nautintoja ja rahaa. He ovat petollisia ja kietovat valtaansa etenkin syntien rasittamia ja omien oikkujensa riepottelemia naisia. Näin varoittaa Toisen Timoteuskirjeen kirjoittaja. Tätä päivää tällaiset opettajat jo ovat.

Ja Matteus seurasi

Olikohan Matteuksella eli Leevillä kaikki ihan hyvin? Muuten hän ei olisi toiminut siten kuin mistä varoittelemme nuoriamme. Hän jätti hyvän työpaikkansa ja liittyi outoon kulttiin. Lähti seuraamaan uskonnollisen lahkon johtajaa. Oliko elämä tasapainossa, olivatko voimavarat loppuneet tai sosiaalinen turvaverkko rapistunut? Vallitsiko kuoren sisällä tyhjyys?

Mikään ei saa estää evankeliointia

Selittelyt eivät tässä auta, kuten eivät koskaan Jeesuksen kovien sanojen kohdalla. Yliampuvaan tyyliinsä hän osoitti miehelle, että maailman tärkeinkään asia ei saa nousta evankeliumin esteeksi.

Luovu, niin löydät

Äveriäs liikemies kertoi, että hänen tavoitteensa elämässä on kokea mahdollisimman paljon elämyksiä. Siihen tarkoitukseen oli varallisuus tarpeen. Toisaalta muutamat miljardöörit maailmalla ovat löytäneet tehtäväkseen hyväntekeväisyyden. Kerätty omaisuus koituu monien hyväksi, ja raha löytää tarkoituksen.

Minä epäilen

Pääsiäinen on ohi. Tyhjällä haudalla enkeli ja Jeesus neuvoivat: menkää Galileaan. Nyt opetuslapset ovat siellä – kotiseudullaan. He ovat nousseet vuorelle. Jeesus puhuu heille kaikesta vallastaan, kaikkien kansojen opettamisesta ja kastamisesta.

Hulvatonta uskoa

Ensimmäisten kristittyjen usko oli jotain niin hulvatonta, että muut arvelivat uskovien olevan humalassa. Usko varmaan sai heidät nauramaan ja itkemään, huutamaan ja heilumaan, halaamaan ja suutelemaan. He olivat täynnä Pyhää Henkeä. Ja heidän joukkoonsa liittyi tuhatmäärin uusia ihmisiä.

Kuin ennen mutta toisin

Genesaretinjärven rannassa on nuotio, nuotiossa kekäleitä. Pietari ja ne muut olivat pääsiäisen jälkeen palanneet Galileaan. Siinä he nyt ovat, syövät varmaan kalaa. Ja niin sitä eletään niin kuin ennenkin elettiin. Ollaan palaavinaan siihen, mistä oli lähdetty. Mutta jokin, tai oikeastaan kaikki, on toisin.

Pyydetään apua - hartaasti ja usein

”En pyytänyt – en viitsinyt vaivata häntä.” Pyytäminen on huonossa huudossa, lievennetty muoto kerjäämisestä. Hyvinvointikansalaiset eivät tarvitse muuta kuin omaa apua. Heikot pyytävät, ja vahvat sitten antavat tai jos antavat. Pyynnötön yhteiskunta on kova, itseriittoinen ja ihmisten välistä yhteyttä tuhoava.

Jos jaatte arvoni…

Onko mitään hienompaa kuin olla Jumalan ystävä? Raamatun kertomuksissa sellainen arvo on annettu vain Aabrahamille. Hänen ja Jumalan suhde näyttää olleen varsin mutkaton. Jumala vieraili Abrahamin luona ja keskusteli hänen kanssaan, söi tarjotut antimet ja sieti tinkaamistakin. Abraham puolestaan teki kaiken, mitä Jumala käski.

Tie Sinne

Jokaisella kulkijalla on ollut oma tiensä siunauskappeliin. Lyhyt tai pitkä. Suora tai mutkikas. pieni matka on enää jäljellä, kun arkussa lepäävä ihminen kannetaan viimeisen kerran, yleensä hautaan tai poltettavaksi. Tämänkin jälkeen on jäljellä kuitenkin vielä tie, jota ei kuljeta omin jaloin eikä kukaan läheisistä voi kantaa. Tie Sinne.

Näin tunnistat oikean paimenen

Jeesuksen puheita kannattaa kuunnella tarkkaan, lampaankorvalla. Moni luulee, että Jeesus on sunnuntain saarnatekstissä lampaiden paimen (Joh. 10:1–10). Eipä olekaan, hän sanoo olevansa lampaiden portti!

Todistettavasti voitettu

Olin onnettomuuden silminnäkijä ja todistin oikeudessa. Olin ollut paikalla, kun rysähti. Olin antanut todistajanlausuntoni, ja sen pohjalta minut oli kutsuttu kuultavaksi. Kaikkea en muistanut: oliko onnettomuuspaikan kohdalla valopylväs vai ei.

Minä, ihminen

Minulla on ihmisen muoto. Elän vertaisena ihmisenä ihmisten joukossa. Kun sanon uskovani Jumalaan, se pitää sisällään, ettei kukaan tai mikään muu kuin Jumala saa asettua jumalaksi yläpuolelleni. Toisaalta en saa edellyttää, että muut polvistuisivat minun edessäni.

Älä katkaise ketjua

”Miksi rippikoulu on tärkeä?”, kysyi kerran eräs rippikouluun valmistautuva nuorukainen. Pysähdyin ja vedin syvään henkeä. Tähän minulla oli luento valmiina. Valitsin kuitenkin toisenlaisen lähestymistavan ja kysyin nuorukaiselta vastakysymyksen: ”Mitä tapahtuisi, jos rippikoulun pitäminen lopetettaisi? Mitä tapahtuisi, jos koulussa ei enää opetettaisi uskontoa, ei pidettäisi lapsille pyhäkoulua eikä kerhoja?

Riittävä murunen

Minun sieluni oli levoton, kunnes se löysi levon sinussa, Jumala. Näin julisti kirkkoisä Augustinus. Maalliset nautinnot eivät ravitse sielua, joka vaatii aina lisää. Sielun voi ravita vain elämän leipä. Ennen olinkin niin henkistynyt, että minulla oli vara arvostella kovapalkkaisia materialisteja, joiden elämän kallein asia oli metallinhohtoinen Audi.

Herkullinen ivan kohde

”Skandaali TV-väittelyn jälkeen”, kirkuivat otsikot. ”Nasaretilainen aiottiin kivittää lähetyksen lopussa”, kuuluivat jutun alkusanat. Kuvituksena oli profeettaa kuvaava pilapiirros. Jos siis nykyisen kaltainen media olisi ollut olemassa 2000 vuotta sitten. Jeesus oli herkullinen kohde sekä innokkaille ihailijoille että kiivaille vastustajille.

Silloin rakkaus murtuu esiin

Mistä lie johtuukaan ihmisen taipumus laskea syntejä? Siitä seuraa taipumus pitää erityisen pahana konkreettisia, näkyviä syntejä. Niitä on helpompi laskea ja määritellä vakavuuden ja koon mukaan. Selkeästi laskettavia syntejä on tietysti myös selkeää katua ja tehdä niistä siististi parannusta kerta toisensa jälkeen.

Kiusana arjessa

Paastonajan viettäminen perustuu Jeesuksen esikuvaan. Hän teki kuuden viikon ajan tuttavuutta Saatanan kanssa. Me olemme sen kanssa tuttuja jo luonnostamme.

Tosi rakkaus ei odota

Nykykäännöksestä viis, Paavalin mukaan ”rakkaus ei etsi omaansa” – kaasoako pitäisi etsiä? Tämä luku ei ole Korinttilaiskirjeeseen pujahtanut vaaleanpunainen lemmenloru. Se puhuu arkisemmasta asiasta: toisen ihmisen huomioonottamisesta.

Odotus palkittiin

Vanha mies odottaa lohdutusta. Hän voisi odottaa sitä muutenkin, mitä lienevät murheet ja iän tuomat vaivat hänen kohdallaan. Mutta tämä vanha mies, Simeon nimeltään, odottaa lohdutusta kansalleen, joka on elänyt vaikeita aikoja ja on nytkin miehittäjän vallan alla.

Isännän ja palvelijan erilaiset roolit

Kuvittelen itseni isännän osaan. Messuan sen hyvän puolesta, mikä minulle kuuluu. Vaadin katetun pöydän. Huomautan, jos jotain puuttuu. Toisten on täytettävä sitoumuksensa minua kohtaan. Nopeus ja virheettömyys ovat valttia. Palvelijan roolissa minä pyrin suoriutumaan osastani. Muistan mainostaa saavutuksiani. Nautin kiitoksista ja kehuista. Haluan palkinnon – tai vähintään huojennuksia tehtäviini.

Jo yli 100 000 sunnuntaina

Jeesus oli tullut kaupunkiin ja ”koko kaupunki oli kerääntynyt oven edustalle.” Yhä uudestaan evankeliumeissa kerrotaan, kuinka Jeesuksen tullessa kylään tai kaupunkiin kaikki kokoontuivat häntä katsomaan. Kun Jeesus pakeni väenpaljoutta vuorelle, sinnekin he kokoontuivat hänen luokseen.

Mitä Jeesus toivoi?

Jeesus oli autiomaassa, ehkä Kuolleellamerellä, kukaties Qumranissa. Silloin Herodes Antipas vangitsi Johanneksen, ja Jeesus palasi Galileaan. Tuli sapatti, ja Jeesus astui beit knessetiin. Nykymaailma sanoisi, synagogaan. Nasaretissa se saattoi olla jonkun koti. Jeesus tarttui kääröön ja resitoi profeettoja, varmaan Jesajaa. Hän puhui lyhyesti. Tämä aikakausi on tullut päätökseen. On alkamassa uusi aika, Jumalan kuninkuus. Sen tähden kääntykää ja uskokaa hyvä sanoma.

Kutsumus on antautumista

Johannes Kastaja ja Jeesus Nasaretilainen tunsivat toisensa jo lapsuudesta. Missä vaiheessa he alkoivat jutella ammatinvalinnastaan? Ehkä murrosikäisinä, ehkä myöhemmin. Missä vaiheessa he ylipäänsä tiesivät kutsumuksestaan?

Niin sitä luulee

Jossain Jerusalemin temppelin rakenteissa oli linnun pesiä. Temppeliin pitkältä patikoinniltaan viimein saapunut pyhiinvaeltaja oli ne huomannut. Sekö lie kirvoittanut hänet psalmiin, jossa hän ylistää Jumalan asuinsijaa.

Voiko arkisempaa olla?

Jouluun liittyvissä raamatunkohdissa aina Vanhan testamentin ennustuksia myöten korostuu se, että kaikki tapahtuu keskellä arkea. Tuskin profeetat ennustuksiaan juhlatilanteissa saivat. Eivätkä itse joulun tapahtumat voisi enää arkisempia olla aina veroja ja pakolaisuutta myöten.

Tie kuntoon Messiaalle!

Miten ihmeessä juutalaiset lähettävät pappeja, leeviläisiä ja fariseuksia Johanneksen luo? Eivätkö nuo kaikki ryhmät ja Johannes itsekin olleet juutalaisia?

Valtakunta on sydämissä

Suomalaisten suurimpiin hengellisiin kysymyksiin vastaavat nykyään uudet ylipapit: yliopistojen tähtitieteilijät ja fyysikot kertovat mistä tulemme, minne maailma on menossa ja miten kaikki päättyy. Tähdistä yrittivät fariseuksetkin lukea tulevaisuutta.

Jeesus tulee - oletko valmis?

Adventtina juhlitaan sitä, että Jumalan poika tulee ihmisten luo. Takavuosien tienvarsievankelioinnissa tähän hyvään uutiseen vastattiin kysymyksellä ”Oletko valmis?” Siitä voi tulla monelle mieleen tilinteon hetki. Tuomiopäivänä kaikki tulee päivänvaloon, ja paha saa palkkansa. Selviänkö siitä?

Ohitanko tarvitsevat?

Aikojen lopussa Ihmisen Poika erottelee vuohet ja lampaat toisistaan. Näin luvataan Ilmestyskirjassa. Kummalle puolelle joudun? Minä ohitan niin kevyesti tämän ajan nälkäiset, janoiset, kodittomat, alastomat, sairaat ja vangitut. Ohitan heidät, vaikka jokin ääni minussa sanoo, että pitäisi pysähtyä.

Tuuli vie maaksi jälleen

Jumalalla ei ole aikaa. Hän on aina nyt. Luomakunnassa taas aika on ruhtinas – kaikilla asioilla on aikansa, alku ja loppu. ”Tuhat vuotta on sinulle kuin yksi päivä, kuin eilinen päivä, mailleen mennyt, kuin öinen vartiohetki.”

Osaatko nähdä ihmeitä?

Fariseuksia ja saddukeuksia tuli Jeesuksen luo koettelemaan häntä. He pyysivät häntä näyttämään merkin, jonkin yliluonnollisen ihmeen. Sen nähtyään he voisivat olla varmoja siitä, että Jeesus oli luvattu messias. Yllättävää kyllä Jeesus ei lähtenyt peliin mukaan, vaikka helppoahan se hänen ihmeparantajan kyvyillään olisi ollut.

Murheellisetko onnellisia?

Autuaita ovat murheelliset, julisti Jeesus. Kummallinen toteamus. Autuas tarkoittaa onnellista, mutta sitä ovatkin murheelliset. Muutkin Jeesuksen autuaiksi julistamista vaikuttavat ihan muulta kuin onnellisilta. Heitä ovat hengessään köyhät, vainotut, vanhurskautta janoavat ja sen nälkäiset.

Väärin parannettu!

Jeesus paransi sokeudesta miehen, joka ei ehtinyt edes ottaa selvää, kuka antoi hänelle hänen näkönsä. Yleensä edellytämme ihmiseltä voimakasta uskoa, jotta hän paranisi Jumalan avulla. Sokea mies ei tiennyt, keneen hänen olisi pitänyt uskoa. Uskoon hän kyllä tuli, mutta se oli paranemisen seuraus, ei sen syy.

Opettele katsomaan uudestaan

Jeesukselle esitettiin usein nokkela kompa tyyliin ”kumpi on tärkeämpää”. Kysyjät elivät joko–tai-maailmassa, jossa yksi vaihtoehto oli oikea ja toinen väärä

Arjen ja juhlan välillä ei saa olla ristiriitaa

Aamos kertoo Jumalan inhoavan juhlia. Hän ei siedä polttouhreja. Hän haluaa yllättäen pois myös virsien pauhun ja harppujen helinän, vaikka harppu on monesti ajateltu erityisen taivaalliseksi soittimeksi. Toisaalla Raamatussa kerrotaan, että Jumala nimenomaan valmistaa juhlan. Aamoksen teksti tuntuu hämmentävältä, mitä se onkin, jos jakeita irrotetaan asiayhteydestä.

Lapsella on turvamies

Mitä kaikkea ihmiseksi tullut Jumala näki ja koki eläessään lapsuuttaan Nasaretissa? Niin intohimoinen ja vihainen on Jeesuksen varoitus ihmisille, jotka viettelevät ja halveksivat viattomia lapsia.

Suhde Jumalaan tekee joustavaksi

Tämä mies lähes leuhkii. Kaiken hän kestää, kaiken hän tuntee ja kaikkeen hän on tottunut. Hänhän on kuin rakkaus. Tämä mies, Paavali, kertoo kestäneensä monenlaista elämää. Se tarkoittaa myös elämänmuutosten kokemista. Aina ei ole niin kuin eilen. Huomenna voi olla täysin toisin kuin tänään on.

Voiko sairaus johtua synnistä?

Jeesuksen sanat miehelle, jonka hän oli parantanut pitkällisestä sairaudesta, näyttäisivät tukevan ajatusta, että sairaus voi olla synnin seurausta. Kristillisessä opetuksessa tämä näkemys usein torjutaan, mutta miten on: antaako Raamattu kuitenkin sille tukea, eksegetiikan professori Lauri Thurén?

Mahdoton tehtävä?

Vihollisen rakastaminen on lähes mahdoton tehtävä, varsinkin jos sillä tarkoitetaan rakkautta tunnetasolla. Liioitteleeko Jeesus tahallaan herätelläkseen kuulijakuntaansa, vai mihin hän tähtää, eksegetiikan professori Lauri Thurén?

Fiksu puhuu fiksuja

Jeesus oli aika tiukkana sanoessaan, että jokaisesta turhasta sanasta, jonka ihmiset lausuvat on heidän tuomiopäivänä tehtävä tili. Miksi näin pappi, yritysvalmentaja Tapio Aaltonen?

Pelkkä puhe ei riitä

Jeesus kertoi ylipapeille ja kansan vanhimmille vertauksen miehestä, joka kehotti kahta poikaansa menemään töihin viinitarhaan. Ensimmäinen sanoi, ettei halua, mutta meni. Toinen suostui, muttei mennyt. Mitä Jeesus vertauksellaan tarkoitti, teologian tohtori, akatemiatutkija Raimo Hakola?

Hyvyys korjaa koko pyörän

Tässä Roomalaiskirjeen kohdassa ei kehoteta Jumalan tottelemiseen vaan hänen hyvyydessään pysymiseen. Miten Jumalan hyvyydessä pysytään, Puolustusvoimien palveluksessa Lähi-idässä toimiva pastori Teuvo V. Riikonen?

Omat lahjat käyttöön

Vertaus talentteja palvelijoille jakavasta isännästä voi ahdistaa kristittyjä, joista tuntuu vaikealta pitää todistuspuheita uskostaan sopivissa ja sopimattomissa paikoissa. Mitähän Jeesus varsinaisesti mahtoi talenttipuheellaan tarkoittaa, eksegetiikan professori Lauri Thurén?

Tie vei ahdinkoon

Mitä Jeesus tarkoitti sanoessaan, että pitää mennä sisään ahtaasta portista ja kulkea kapeaa tietä, teologian tohtori Teemu Kakkuri?

Kirkkaus on Jumalan tuntomerkkejä

Mitä kuvaus kirkastusvuorelta kertoo meille Jeesuksesta, teologian tohtori Teemu Kakkuri?

Kallio, joka kestää

Opetuslapsi Pietari tunnustaa tekstissä Jeesuksen Messiaaksi, minkä jälkeen Jeesus sanoo: Sinä olet Pietari ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Mistä tässä puhutaan, teol. tri Erkki Ranta?

Ansa laukesi

Uuden testamentin kertomuksissa tulee muutaman kerran vastaan niin kutsuttu syntinen nainen.

Näin annetaan syntejä anteeksi

Tuhlaajapoikavertauksesta on kuultu monenlaista tulkintaa, mm. että veljekset symboloisivat uskossa olevaa ja uskoon tulevaa tai Israelia ja kristittyjä. Mitä tästä vertauksesta pitäisi ajatella, eksegetiikan professori Lauri Thurén?

Nimi miehen mukaan

Luukkaan evankeliumin mukaan enkeli ilmestyi Sakariaalle ja ilmoitti, että hänen iäkäs vaimonsa Elisabeth on raskaana ja synnyttää pojan, ja että pojan nimeksi on annettava Johannes. Miksi pojasta piti tehdä nimenomaan Johannes? Sehän taisi olla aika tavallinen nimi, eksegetiikan professori Lauri Thurén?

Ykseys syntyy erilaisuudesta

Mitä tarkoittaa ykseys, johon kristittyjen Paavalin mukaan pitäisi pyrkiä?

Uuden liiton juhla

Apostolien teoissa on erikoinen kuvaus ensimmäisen kristillisen helluntain tapahtumista. Miten se olisi tulkittava, eksegetiikan professori Lauri Thurén?

Virralle juomaan

Jeesus kiertää Galileassa ja saapuu Jerusalemiin Lehtimajanjuhlille. Minkälaisiin juhliin teol.tri Juhani Forsberg?

Riittääkö pelkkä Isä Meidän?

Jeesus antaa tekstissä ohjeita, miten tulisi rukoilla. Sitten hän opettaa sanasta sanaan Isä meidän -rukouksen. Pärjääkö kristitty periaatteessa Isä Meidän -rukouksella, Espoonlahden kirkkoherra Jouni Turtiainen?

Ja tekee meistä oikeudenmukaisia

Mistä mahtaa olla kyse näissä Jesajan hyvin kauniin profetian sanoissa, toiminnanjohtaja Olli Valtonen?

Pahuus ei hukkunut

Sydneyn suomalaisten pastori Martti Paananen kävi katsomassa Darren Aronofskyn ohjaaman elokuvan Noah ja jäi pohtimaan pahuuden ongelmaa.

Äänestä rehellistä ja vastuullista

Ketä tässä nyt moititaan? Oliko jotenkin pappien vika, että Israel joutui hukkaan, teologian tohtori Eero Junkkaala?

Harha-aistimuksia vai todellisuutta?

Uudessa testamentissa on useita viittauksia Ylösnousseen ilmestymisiin. Esimerkiksi Paavali kertoo Jeesuksen ilmestyneen jopa sadoille ihmisille kerralla. Mitä näistä kertomuksista tulisi ajatella, teologian tohtori Matti Kankaanniemi?

Tyhjä hauta

Pääsiäisen tekstissä on kolme tyhjän haudan todistajaa, käärinliina ja kasvojen hikiliina. Mitä merkitystä on yksityiskohdilla, kirkkoherra Jouni Turtiainen?

Ovela juoni

Jeesuksen vastustajat ja evankeliumien ”pahikset”, fariseukset, tulevat varoittamaan Jeesusta Herodeksen taholta tulevasta vaarasta. Olivatko he aidosti huolissaan Jeesuksen hengestä, kirkkoherra Jouni Turtiainen?

Aina sitä leipää!

Voisi kuvitella että saman leivän syöminen päivittäin kyllästyttäisi, etenkin jos syö 40 vuotta erämaassa hunajakakun makuista mannaa, vai mitä, teologian tohtori Eero Junkkaala?

Ominaisuudesta persoonaksi

Pyhä Henki tulee Mariaan ja sitten täyttää Elisabetin. Mistä Pyhä Henki tempaistiin mukaan Uuteen testamenttiin, eksegetiikan professori Lauri Thurén?

Kaikki on mahdollista

Mitä Jeesus tarkoitti sanoessaan: ”Kaikki on mahdollista sille, joka uskoo”, kirkkoherra Jouni Turtiainen?

Kunnianhimo on kavalaa

Lähes 2000 vuotta sitten kirjoitetussa kirjeessä Jaakob kehottaa kristittyjä taistelemaan kiusauksia vastaan ja olemaan valppaina, etteivät ne pääse viemään mukanaan. Mikä voisi olla nykyihmisen suurin himo ja kiusaus, pastori ja psykoterapeutti Kirsi Hiilamo?

Ristin kantajiksi

Jeesus puhuu laskiaissunnuntain tekstissä kuolemastaan ja kuvaa, kuinka kuolema tuottaa elämän. Mihin teksti kutsui kuulijoita, Uuden testamentin kreikan yliopistonlehtori, dosentti Niko Huttunen?

Yksi kylvää, toinen korjaa

Jeesus ja opetuslapset puhuvat ruuasta ja syömisestä, mutta täysin eri merkityksessä. Opetuslasten ymmärtämättömyydestä välittämättä Jeesus jatkaa puhettaan kylvö- ja sadonkorjuuvertauksella. Mitä Johanneksen evankeliumi lisää muiden evankeliumien kylväjävertaukseen, teol. tri Juhani Forsberg?

Olohuone kuin sali

Opetuslapset kyselivät Jeesukselta, mitä he saavat siitä hyvästä, että ovat luopuneet kaikesta hänen vuokseen. Jeesus lupaakin kaikenlaista. Mitäs tästä kohdasta pitäisi ajatella, eksegetiikan professori Lauri Thurén?

Valtakunnan yllättävät auttajat

Jeesus kielsi opetuslapsiaan estämästä ulkopuolista henkienmanaajaa, joka käytti työkalunaan Jeesuksen nimessä. Löytyisikö tästä Jeesuksen lauseesta jotain vinkkiä riiteleville nykykristityille, kirjailija ja pappi Teuvo V. Riikonen?

Valoa kaikille

Jeesus-vauvan näkeminen oli iäkkäälle Simeonille järisyttävä hetki: Tässä on messias, jonka kautta pelastus tulee ja valo koittaa sekä Israelille että kaikille muille kansoille. Mihin vanhan miehen globaali näky perustui, eksegetiikan professori Lauri Thurén?

Koko yhteisö uskoi

Älykäs samarialainen nainen on käynyt Sykarin kaivolla merkittävän keskustelun Jeesuksen kanssa, minkä jälkeen nainen tunnustaa Jeesuksen profeetaksi. Tämän jälkeen Jeesus jää kahdeksi päiväksi kaupunkiin ja yhä useammat alkavat hänen puheensa perusteella uskoa. Oliko kysymyksessä lähetystilanne, Uuden testamentin eksegetiikan dosentti Raimo Hakola?

Kaivolla

Jeesus keskustelee kevytmielisenä pidetyn samarilaisen naisen kanssa. Tämä vakuuttuu Jeesuksen puheesta ja tunnustaa hänet pelastajakseen.

Evankeliumi kuuluu kaikille

Hoviherra oli ilmeisesti eunukki. Eivätkö eunukit olleet kauhistus juutalaisille, teologian tohtori Matti Kankaanniemi?

Herätysyritys

Jeesus puhuu juutalaisille ja sanoo, etteivät he ole hänen lampaitaan. Viittaako tämä raamatunkohta kaikkiin juutalaisiin vai tiettyyn ryhmään, eksegetiikan professori Lauri Thurén?

Pimeys ei saanut otetta valosta

Joulun ajan raamatunkohdissa valoteema on vahvasti läsnä. Mitä tämä valokikkailu oikein on, sähkölamppujen puutetta pimeässäkö, eksegetiikan professori Lauri Thurén?

Peliä valtakunnasta

Keihin Jeesus viittasi, kun hän sanoi, että jotkut yrittävät väkivalloin temmata taivasten valtakunnan itselleen, eksegetiikan professori Lauri Thurén?

Oletko hereillä?

Ensi sunnuntain evankeliumitekstissä meitä kehotetaan valvomaan. Mitä tämä valvominen käytännössä tarkoittaa, kirkkoherra Lasse Maarala?

Hän tulee

Jeesus on tulossa Jerusalemiin ja matkaa loppumatkan kaupunkiin aasilla. Minkälaisesta ratsastusmatkasta on kysymys, Uuden testamentin kreikan yliopistonlehtori, dosentti Niko Huttunen?

Osaanko katsoa lähelle?

Tuomiosunnuntain teksti puhuu hyvistä teoista ja jakaa ihmiset siunattuihin ja kirottuihin. Mikä tuomiossa on merkille pantavaa, Uuden testamentin ja varhaisen kristillisen kirjallisuuden professori Petri Luomanen?

Enkelit sulavat ja kaikki paljastuu

Tämä kuvaus on kuin moderneista maailmantuholeffoista. Taivaat katoavat ja kaikki palaa. Mistä tällainen näkemys on peräisin, eksegetiikan professori Lauri Thurén?

Uteliaisuus on meihin istutettu

Kuuluuko se jotenkin ihmisyyteen, että me mietimme maailmankaikkeuden alkua ja loppua, teologian tohtori Eero Junkkaala?

Bonusta taivaassa?

Saavatko uskon tähden pilkkaan ja vainoon suostuneet taivaassa erityisen palkan, eksegetiikan professori Lauri Thurén?

Ainako nopeasti sovintoon?

Paavali kehottaa sopimaan riidat ennen kuin aurinko laskee. Toimiiko tämä joka tilanteessa, teologi-kirjailija Anna-Liisa Valtavaara?

Uskon hyppy

Jeesuksen puheille tulee Galileassa kuninkaan virkamies. Miehen kotona oleva poika on kuolemaisillaan. Mitä keskeisiä etappeja kertomuksesta löytyy, Uuden testamentin ja varhaiskristillisen kulttuurin ja kirjallisuuden professori Petri Luomanen Helsingin yliopistosta?

Uusi juhlapuku

Jeesus kertoo vertauksessa kuninkaan pojan suurista hääjuhlallisuuksista. Alun perin kutsutut olivat vastahakoisia, jolloin kutsua laajennetaan. Millä perusteella näin toimitaan, teol. tri Erkki Ranta?

Uskossa ei tarvitse pinnistellä

Hyvin harvalla meistä on Abrahamin järkkymätön usko. Millainen uskon pitää olla, jotta se on Jumalalle riittävä, raamatuntutkija Matti Kankaanniemi?

Lapsella ei ollut lakia

Miksi Jeesus asetti lapsen esimerkiksi, eksegetiikan professori Lauri Thurén?

Vapaana kahleista

Miten päivän evankeliumi liittyy kristityn vapauteen, rovasti Hannu Päivänsalo?

Hän on myös tosi ihminen

Jeesus herättää kuolleista lesken ainoan pojan Nainissa, ja silloin kansa toteaa, että hän on suuri profeetta. Liittyykö nimenomaan lesken ainoan pojan herättäminen jotenkin erityisesti profeettoihin, raamatunopettaja Eero Junkkaala?

Erilainen velka

Jeesus varoittaa turhasta huolehtimisesta ja maalliseen mammonaan takertumisesta. Minkälaista on elämää kahlitseva murehtiminen, teol. tri Erkki Ranta?

Kun kiitos unohtui

Jeesus paransi kymmenen spitaalista, joista yksi palasi kiittämään. Miten tässä näin kävi rovasti Hannu Päivänsalo?

Yhdessä luomme toivon

Jumala ei ilmeisesti odota ihmiseltä kovin monimutkaista toimintaa, mutta ei rakkauden ja hyvyyden osoittaminen ihan helppo odotus ole, vai mitä, Kirkon tiedotuskeskuksen ohjelmajohtaja, pastori Kimmo Saares?

Hengellisyyden evoluutio

Mitä tarkoittaa käytännössä se, että Henki tekee eläväksi, Helsinki Mission toiminnanjohtaja, rovasti Olli Valtonen?

Muiden yläpuolella

Kumpi Jeesuksen mielestä mahtaisi olla suurempaa itsensä korottamista: moralismi vai ”moralismin moralismi”, teologian tutkija Matti Kankaanniemi?

Pelkkää kulissia?

Ilmestyskirjan profetiassa Sardeksen seurakunta sai Jeesukselta vakavan varoituksen. Missä asioissa seurakunnassa oli menty vikaan, eksegetiikan professori Lauri Thurén?

Vuorella

Jeesus on Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen kanssa vuorella, jossa heille ilmestyvät Mooses ja Elia. Miten tärkeä kohta Jeesuksen elämässä on tapahtuma Kirkastusvuorella, teol.triErkki Ranta?

Tai valitse plan B

Mikä tämän opetuksen pointti on, professori Lauri Thurén? Onko tosiaan revittävä silmä päästä, kun kesällä tulee vastaan kiusauksia kadulla?

Armo kuuluu huonomaineisillekin

Kristityt harvoin huomioivat, että Jumalalle voi kiukutella oikein kunnolla. Onko se luvallista, Parikanniemisäätiön toiminnanjohtajaTeuvo V. Riikonen?

Laumasta livenneitä

Olisiko paimen tosielämässä toiminut niin kuin Jeesuksen kertomuksessa: jättänyt 99 lammasta ja lähtenyt yhden kadonneen perään, Kansan Raamattuseuran toiminnanjohtaja Ulla Saunaluoma?

Miksi tämä rupusakki?

Miksi juuri köyhät, raajarikot, sokeat ja rammat saivat kutsun juhliin, kun aiemmin kutsutut kieltäytyivät, eksegetiikan professori Lauri Thurén?

Lainaa vain

Köyhä Lasarus on taivaassa enkelien luona. Abraham ripittää tuonelaan joutunutta rikasta miestä. Mitä Jeesus halusi kertomuksella sanoa aikalaisilleen, yritysvalmentaja, rovastiTapio Aaltonen?

Ihminen panee hanttiin

Fariseus Nikodemos tulee yöllä Jeesuksen luo mielessään monta kysymystä. Jeesus sanoo oppineelle miehelle, että ihmisen täytyy syntyä uudesti ylhäältä, muuten hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa. Mitä uudesti syntyminen tarkoittaa, teol. triErkki Ranta?

Piilomenestystä

Mitä Jeesus tarkoittaa sanoessaan, että hän antaa oman rauhansa, eksegetiikan professori Lauri Thurén?

Valo pimeässä

Mikä Totuuden Henki oikein on ja mihin me häntä tarvitsemme, teologian tohtori Timo Junkkaala?

Merkillinen lupaus

Kokemus osoittaa, että vaikka miten pyytäisi Jumalalta jotain asiaa, se ei aina toteudu. Joten miten tämä Johanneksen evankeliumin kohta pitäisi tulkita, teologian tohtori Eero Junkkaala?

Kuuntele ennen kuin puhut

Mihin Jaakobin kirjeen kirjoittaja tähtää ohjeellaan, että on oltava herkkä kuulemaan mutta hidas puhumaan ja hidas vihaan, teologian tohtori Teemu Kakkuri?

Synnytyspoltot

Jeesus opettaa viimeistä kertaa opetuslapsiaan. Hän puhuu heille peitetysti tulevasta kohtalostaan, ylösnousemuksestaan ja sen jälkeisistä tapahtumista. Sitten seuraa vertaus synnyttävästä äidistä. Miten se tulee ymmärtää, teologian tohtori Erkki Ranta?

Joukkojen johtaja

Paimenesta ja lampaista puhuminen kuulostaa kaupunkioloissa aika kaukaiselta. Mikä sen tekee ajankohtaiseksi, teologian tohtori Erkki Ranta?

Piece of cake

Mitä ihmettä tuolla raamatunkohdalla tarkoitetaan, eksegetiikan professori Lauri Thurén? Viittaako se jotenkin siihen, ettei meillä ole mitään pelättävää missään asiassa vai mitä?

Elämä ei innostanut vallanpitäjiä

Hoosianna-huudot vaihtuivat pian ristiinnaulitsemisen vaatimiseen. Niin häilyvä on ihminen, vai onko sittenkään, tutkija, teologian tohtoriTeemu Kakkuri?

Viesti korkeimmalta tasolta

Miksi enkeleistä juuri ylienkeli Gabriel lähetettiin Marian luo tuomaan viestiä, kirjailija ja fantasian teologi Esko Miettinen?

Kulkiessani olet jo perillä

Mistä pyhästä matkasta psalmi puhuu, teologian tohtori Pauliina Kainulainen?

Kuka Jeesus on?

Evankeliumissa Jeesus ajoi riivaajan mykästä miehestä ja tämä alkoi puhua. Tästä puhkeaa väittely. Jeesuksen vastustajat syyttävät hänen ajaneen riivaajan Beelsebulin, riivaajan päämiehen avulla. Mistä väittelyssä on kysymys, teol. tri Juhani Forsberg?

Ratkaiseva pisto

Mitä kaikkea lapsensa puolesta taisteleva äiti kertomuksessa voittaa, teologian tohtori Juhani Forsberg?

Sörssivä ihminen

Paratiisissa mies ja nainen lankesivat käärmeen houkutuksiin. Mutta ilmeisesti ensimmäiset ihmiset eivät olleet sen täydellisempiä kuin mekään, koska ihan heti he olivat syyttämässä virheestään muita paitsi itseään. Aika nössöä meininkiä, vai mitä, Parikanniemisäätiön toiminnanjohtaja, kirjailija Teuvo V. Riikonen?

Uskon ydin on rakkaus

Ryöpyttäessään Korintin seurakuntaa sen jännitteistä ja ristiriidoista, Paavali alkaa yllättäen lumoutuneesti hehkuttaa rakkautta. Mistä moinen, pappi ja valmentaja Tapio Aaltonen?

Temppelissä vai Egyptissä?

Luukkaan kertomuksessa Maria, Joosef ja reilun kuukauden ikäinen Jeesus-vauva tavataan Jerusalemin temppelistä suorittamassa Mooseksen kirjoissa säädettyjä rituaaleja. Matteus taas kertoo perheen paenneen Egyptiin sen jälkeen, kun tietäjät olivat vierailleen perheen luona Betlehemissä ja Joosef oli nähnyt Herodeksen lapsenmurha-aikeista varoittavan unen.

Armotonta kilpajuoksua?

Tekstissä Paavali vertaa kristityn elämää ratajuoksuun, jossa palkinnoille päästäkseen on puristettava itsestään kaiken irti. Kuulostaa aika armottomalta. Miksi näin tiukkaa tekstiä, eksegetiikan professori Lauri Thurén?

Jumalan signeeraus

Veden muuttaminen viiniksi on Jeesuksen ensimmäinen tunnusteko. Mikä kertomuksessa on oleellista, teologian tohtori Erkki Ranta?

Vedenjakajalla

Mitä kaikkea tapahtui Jeesuksen kasteessa, teol. tri Erkki Ranta?

Yksi Supertähti jää

Juutalainen Matteus ei marssita Jeesuksen eteen ensimmäisenä juutalaisia oppineita, vaan pakanakansojen oppineet eli”tietäjät”. Eivätkö omat miehet kyenneet löytämään Messiasta, kirkkoherra Jouni Turtiainen?
Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä