19.11.2015Teksti Kristiina MiettinenKuva Istockphoto

Ansaitset myötätuntoa, lopeta itsesi mollaaminen

k-47-2015-10-elämäntaito2

Oletko kova itseäsi kohtaan? Paremmin pärjäät suhtautumalla itseesi myötätuntoisesti ja armollisesti. Se on tunnetaito, jossa voi harjaantua.

”Ei tästä mitään tule. Turha sinun on enää edes yrittää.”

”Uskomatonta, että mokasit tämän näin pahasti!”

”Taas söit liikaa. Ällöttävää, sinulla ei ole yhtään itsekuria.”

Moni puhuu itselleen niin tylysti ja epäystävällisesti, ettei ottaisi sellaista puhetta vastaan toisilta. Itsekriittiset ajatukset saattavat olla niin automaattisia, ettei niitä edes tiedosta – tulee vain ahdistunut ja paineinen olo.

Itseruoskinta paineiden ja vastoinkäymisten hetkellä ei auta, vaan johtaa lisäongelmiin, kuten lamaannukseen, hyödyttömään ongelmien vatvontaan, tehtävien lykkäämiseen, pahanolon purkamiseen muihin ihmisiin tai lohdun hakemiseen ylensyömisestä ja -juomisesta.

Paremmin pärjää, jos pahassa paikassa kykenee suhtautumaan itseensä armollisesti ja myötätuntoisesti. Tutkimukset osoittavat, että tämän taidon osaavat ihmiset kokevat vähemmän ahdistusta ja masennusta kuin vahvasti itsekriittiset. He toipuvat nopeammin vastoinkäymisistä, ottavat paremmin vastuuta virheistään ja ovat rohkeampia yrittämään uudelleen.

Itseen suuntautuva myötätunto ei tarkoita terveestä oma-arvioinnista luopumista eikä tavoitteellisuuden ja itsekurin hylkäämistä. Motiivi vain on toinen kuin itseään piiskaavalla: arvostan itseäni ja siksi tahdon toimia viisaasti ja ponnistella saavuttaakseni minulle tärkeät tavoitteet.

Lue koko juttu Sanasta 47/2015


Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä