12.7.2018Sanat: Kristiina MiettinenKuva: Istockphoto

Mättäminen saa jo riittää!

Tunnesyöjällä voi olla rakkauden nälkä, elämän nälkä tai sosiaalinen nälkä. Kun alat tiedostaa, mihin tunteisiin ja tarpeisiin syöt, ne eivät enää automaattisesti heitä sinua jääkaapille.

k-24-2018-8-Elämäntaito

Töissä on ollut kurja päivä, eikä illallakaan ole luvassa mitään kivaa. Kotimatkalla kaupassa lastaat ostoskärryyn herkkuja.

Tunnesyömisestä puhutaan silloin, kun syöminen ei liity todelliseen nälkään, vaan sillä pyritään hallitsemaan tunteita. Yleisimmin syömävimma iskee, kun vaikeat tunteet puskevat pintaan. Joku rouskuttaa vimmalla perunalastuja kiukkuun. Toinen hukuttaa kaipauksensa litran jäätelötölkkiin. Kolmannelle suklaa on se yleispätevä lohtuherkku.

”Toiset juo ja toiset syö. Mä kuulun syöjiin.”

Hyväksy tunnesuhteesi ruokaan

Syöminen on varsin tehokas tunteidenhallintakeino, sillä se parantaa mielialaa suoraan aivokemian tasolla. Mielihyvähormonien serotoniinin ja dopamiinin pitoisuus nousee. Syöminen myös laskee elimistön stressitilaa.

”Kyllä se syöminen vaan helpottaa oloa. Jaksaa jatkaa eteenpäin.”

Syöminen parantaa mielialaa myös psykologisella tasolla. Rintamaidosta lähtien ruoka on merkinnyt meille hoivaa ja lohtua. Kun elämä potkii, tuntuu paremmalta, kun on jotain suussa. Syöminen voi myös antaa hetkellisen kokemuksen sisäisen maailman hallinnasta.

Ei ihme, että me kaikki tunnesyömme ainakin silloin tällöin.

Lue koko artikkeli Sanasta 20/2018



Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä