20.8.2015Teksti Janne VillaKuvat Sampo Korhonen

Eros-rakkautta ei pidä mustamaalata

– Romanttinen rakkaus on fantastinen ja tietyssä määrin jopa yliluonnollinen asia, mutta siitä voi tulla epäjumala, jos se nostetaan kritiikin ulottumattomiin, sanoo C. S. Lewisia tutkinut ”rakkaustohtori” Jason Lepojärvi.

k-34-2015-6-Jason lepojrvi9

Intohimonsa pitkään hillinnyt Jason Lepojärvi on haastattelupäivänä jo ehtinyt viilettää vaimonsa kanssa vinhaa vauhtia.

– En ottanut ajovakuutusta ennen kuin väitös valmistui, ettei minulle tullut kiusausta käyttää aikaani prätkällä ajamiseen, Lepojärvi viittaa aggressiivisen näköiseen BMW-moottoripyöräänsä ja viikon takaiseen väitöstilaisuuteen Helsingin yliopistossa.

Englanninkielisen dogmatiikan väitöskirjan aiheena on Jumala on rakkaus, mutta rakkaus ei ole Jumala – Esseitä C. S. Lewisin rakkauden teologiasta.

Tutkija on ollut sitkeä myös oman rakkausteologiansa selvittämisessä. Kahdeksan avioeroaan seurannutta vuotta Lepojärvi pysyi tietoisesti selibaatissa. Hänen avioliittokäsityksensä mukaan eronnut ei voi mennä uudelleen naimisiin.

– Ajattelen edelleen samalla tavalla, mutta muutin mieleni oman nuoruuden aikaisen avioliittoni pätevyydestä. Tajusin, että oli vakavia syitä pitää sitä pätemättömänä.

– Uskottavuuteni on valitettavasti kärsinyt avioliiton purkamattomuudesta puhuttaessa, mutta on hienoa että edes katolinen kirkko pitää siitä käsityksestä kiinni.

Ilta-Sanomat julkaisi syksyllä 2013 videon ja jutun siitä, miten Jason Lepojärvi kosi tyttöystäväänsä yllättäen luentosalissa opiskelijajoukon edessä.

– Suhteemme alkoi ystävyysrakkaudella, filialla, mutta kasvoi erokseen, Lepojärvi luonnehtii liittoaan Lewisin käsittein.

Ateistin rakkaus
on jumalallista laatua

Väitöskirjassaan Jason Lepojärvi käsittelee Lewisin rakkauden teologiaa suhteessa ruotsalaisen luterilaisen teologin ja piispan Anders Nygrenin (1890–1978) sekä kirkkoisä Augustinuksen (354–430) ajatteluun.

Lewis muotoili rakkauden teologiansa vastustamaan Nygrenin näkemystä, joka vaikutti aikanaan suuresti myös suomalais-luterilaiseen teologiaan.

Lewisin mielestä omaa etuaan etsivää ja puutteellista, pakanallista eros-rakkautta ei ole syytä mustamaalata ja erottaa epäitsekkäästä ja vastikkeettomasta, kristillisestä agape-rakkaudesta.

Tutkija pitää uskottavana C. S. Lewisin ajatusta siitä, ettei ole olemassa erityistä kristillistä rakkautta. Kaikki todellinen rakkaus kumpuaa Jumalan rakkaudesta.

Ateistien rakkaus on siis samalla lailla jumalallista laatua kuin kristittyjen, sillä rakkauden perusta on jumalallinen, Lepojärvi päättelee.

– En usko, että kristityillä on monopolia epäitsekkääseen rakkauteen, koska kaikki todellinen rakkaus on epäitsekästä. Olen taipuvainen ajattelemaan, ettei motivaatio aina muuta teon laatua. Avun tarvitsija kiittää yhtä lailla ja rakkauden kohde kukoistaa yhtä lailla tekijän taustasta riippumatta.

Lue koko juttu Sanasta 34/2015

 



Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä