2.2.2014Teksti Janne VillaKuva Jani Laukkanen

Kiitollisuus on yrittäjän päivän sana

Al Goren puhekeikasta käynnistyi menestyskierre. Kuinka nuori jyväskyläläinen yrittäjä ja taloustieteiden opiskelija Hans-Peter Stiefen pääsi tekemään yhteistyötä huippupoliitikkojen ja vaikuttajien sekä talous- ja markkinointigurujen kanssa?

k-09-2014-04-hans peter siefen 2.jpg
-Koen, että elämme merkityksellisyyden nousukautta, sanoo Schaumannin linnassa Jyväskylässä pääkonttoria pitävä Hans-Peter Siefen.

Ennen kuin menestyskonsepti löytyi, Kouvolasta kotoisin oleva ja 19-vuotiaana yrittäjäksi ryhtynyt Hans-Peter Siefen ehti kokeilla kaikenlaista yhtiökumppaninsa Jyri Lindénin kanssa.

Suoramyyntiä myyntiedustajana. Vaatteiden maahantuontia. Sijoituspalvelumyyntiä ja -neuvontaa.

– Alkuvuosina liiketoimintamme oli välillä tappiollista, mutta niin vain into kantoi niidenkin aikojen läpi. Välillä tuli isoja onnistumisia, jotka loivat uskoa parempaan, Siefen kertoo.

Yrittäjän uran käännekohtana oli laskettelureissu Itävallassa vuonna 2009. Siellä mies teloi jalkansa. Suomeen palattua edessä oli kaksi polvileikkausta.

– Oli järkytys joutua sängynpohjaan. Ajatus pitkästä ajasta urheilematta tuntui pahalta. Jouduin joksikin aikaa syrjään myös töistä. Se oli iso takaisku.

Onnenpotku onnettomuudessa

Sairaalassa turhautuneena ja tylsistyneenä maatessa potilaan päässä alkoi raksuttaa. Hän kehitti idean yritysvalmennus- ja seminaaribisneksen pystyttämisestä.

– Onnettomuudessa oli mukana onnenpotku. Jouduin pysähtymään ja pohtimaan tulevaisuuden suunnitelmiani. Siinä mietiskellessä ja unelmoidessa jotakin loksahti päässä. Mielessä jo vuosia ollut ajatus omasta valmennusliiketoiminnasta kirkastui, Siefen kertoo.

Hän ryhtyi tekemään laskelmia joka paikassa mukana olevaan muistiinpanovihkoonsa.

– Kerroin ajatuksista innoissani Jyrille (Lindén) heti kun pystyin. Aloimme edistää suunnitelmaamme saman tien. Fiilis oli toiveikas, tästä voisi tulla kova juttu!

Lasaretissa syntyneen kuningasidean nimeksi keksittiin myöhemmin Nordic Business Forum. Päätuotteena on vuosittain järjestettävä liike-elämän seminaari yrittäjille, liikkeenjohdoille ja yrittämisestä sekä itsensä kehittämisestä kiinnostuneille.

Tapahtuma on noussut nopeasti pohjoismaiden suurimpien liike-elämän seminaarien joukkoon. Systeemi kasvoi pienestä. Kun Siefen ja Linden rakensivat ensimmäisen yritysvalmennusillan, siihen saatiin 80 henkeä.

Ideana oli kutsua paikalle tuttuja ja henkilöitä, jotka tiesivät heidän yhteisestä bisnesunelmastaan.

– Tarkoituksena ei ollut tuottaa voittoa vielä tästä tilaisuudesta vaan tehdä startti, jossa kerrotaan tulevasta. Saimme heti innostuneen vastaanoton.

Nuoret yrittäjät eivät pelänneet riskinottoa.

– Pistimme peliin kaikki säästöt, mitä siihen mennessä olimme saaneet kerättyä, yhteensä joitain kymppitonneja per naama.

Eikö säästöpossun rikkominen pelottanut?

– Ei. Into oli niin kova, koska meillä lupaava suunnitelma.

Al Gore veti yleisön ja median

Firma on ylittänyt kasvutavoitteet joka vuosi. Ensimmäinen vuotuisista päätilaisuuksista järjestettiin 2010. Sinne saapui 700 henkeä.

– Tuolloin otettiin työntekijöitä tähän remmiin ja pikku hiljaa meidän tiimiin on tullut lisää loistavia avainhenkilöitä.

Seuraavana vuonna saatiin rekrytoitua ensimmäinen suuri puhujanimi, Yhdysvaltain varapresidenttinä tunnettu Al Gore.

Neuvottelu Goren esikunnan kanssa kesti puoli vuotta. Yrityksen piti saada hänet vakuutetuksi siitä, että Suomeen kannattaa tulla.

Puhujapalkkio oli paljon suurempi kuin miehet olisivat osanneet kuvitella. Heidän piti ottaa iso riski ja pankkilaina, jotta tapahtuman markkinointi saatiin aloitettua.

Gore houkutteli Jyväskylään 1800 osallistujaa.

– Ylitimme uutis- ja mediahuomion rajan hienosti valtakunnallisella tasolla. Al Goren jälkeen meillä oli heti nokka kohti seuraavia tilaisuuksia. Fiilis oli huikea. Juhlatunnelma.


Lue koko nuoren yrittäjän haastattelu tämän viikon Sanasta


Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä