9.2.2017Teksti Saila KeskiahoKuva Sampo Korhonen

Ympäristökriisi on ihmisen kriisi

k-06-2017-04-panu_pihkala1
– Pelastus on jo tämän todellisuuden keskellä, mutta täydessä muodossaan se tulee vasta aikojen lopulla. Siinä välissä Kristus on läsnä kärsivien kanssa, Pihkala muistuttaa.

Ekologiset ongelmat eivät ole kirkolle toissijaisia kysymyksiä. Ne tulevat lähelle kristinuskon ydintä, teologi Panu Pihkala sanoo.

Suruhartaudet ja ympäristöasiat voisi helposti kuitata toissijaiseksi puuhailuksi, joka ei osu lähellekään kristinuskon ydintä. Missä viipyy puhe synnistä ja armosta?

Pihkalan mielestä ympäristökysymykset ovat ydinasiaa nekin. Kielenkäyttö mutkistaa tilannetta entisestään.

– Ympäristökriisi-termi on hämäävä. Kyse on ihmisen kriisistä, Pihkala sanoo.

Kun puhutaan ihmisen kriisistä, kysymykset syyllisyydestä ja pelastuksesta nousevat automaattisesti pöydälle.

Edes Raamattu ei vaikene ympäristötuhoista.

– Profeetoilla on suorasanaista tekstiä siitä, miten ihmisen synti vahingoittaa luotua: maa muuttuu aavikoksi, merten kalat katoavat.

Ympäristöongelmat eivät olleet vieraita antiikin ihmisille. Etenkin eroosio puhutti.

– Kiinalaiset konfutselaiset ajattelijat kirjoittivat satoja vuosia ennen Kristusta, ettei metsien hakkaamisesta seuraa hyvää. Platonillakin on tästä havaintoja. Asia ei siis missään nimessä ole uusi, vaikka mittakaava onkin toinen, Pihkala painottaa.

Raamatun sanoja kirjanneet ja niitä myöhemmin tulkinneet ihmiset elivät maailmassa, joka lepäsi maanviljelyksen varassa.

– Esimerkiksi käskyn ”kunnioita isääsi ja äitiäsi” voi ymmärtää silläkin tavalla, että konkreettisen viljelystaidon omaksuminen vanhemmilta oli elinehto.

Luomiskertomuksissa esiintyvä ajatus ihmisen vallasta luonnon ylitse on Pihkalan mielestä ymmärrettävä.

– Raamatunkirjoittajat ovat halunneetkin ottaa luonnon haltuun. He elivät tilanteessa, jossa ihmiset aidosti kamppailivat elannosta. Silloin tekstin tulkintaan tulee eri näkökulma kuin keskuslämmitetyssä kerrostaloasunnossa.

Tämä teksti on lyhennelmä. Lue Panu Pihkalan ajatuksia luonnosta ja teologiasta Sanasta 6/2017!


Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä