3.5.2018Teksti Petri Merenlahti

Päivän evankeliumi

omahetkikuva

Jeesus sanoo: ”Kuvitelkaa, että joku teistä menee keskellä yötä ystävänsä luo ja sanoo: ’Veli hyvä, lainaa minulle kolme leipää. Eräs ystäväni poikkesi matkallaan luokseni, eikä minulla ole tarjota hänelle mitään.’ Toinen vastaa sisältä: ’Älä häiritse minua. Ovi on jo lukossa, ja minä olen nukkumassa lasten kanssa. En minä voi nousta antamaan mitään.’ Mutta minä sanon teille: vaikka hän ei nousisikaan antamaan toiselle leipää pelkkää ystävyyttään, hän kuitenkin tekee sen, kun tämä hellittämättä pyytää, ja hän antaa niin paljon kuin toinen tarvitsee.

Niinpä sanon teille: Pyytäkää, niin teille annetaan. Etsikää, niin te löydätte. Kolkuttakaa, niin teille avataan. Sillä pyytävä saa, etsijä löytää, ja jokaiselle, joka kolkuttaa, avataan. Ei kai kukaan teistä ole sellainen isä, että antaa pojalleen käärmeen, kun poika pyytää kalaa? Tai skorpionin, kun hän pyytää munaa? Jos kerran te pahat ihmiset osaatte antaa lapsillenne kaikenlaista hyvää, niin totta kai teidän Isänne paljon ennemmin antaa taivaasta Pyhän Hengen niille, jotka sitä häneltä pyytävät.”

Luuk. 11: 5-13

Oikeasti hyvä Jumala

Kuten tunnettua, Jeesuksella oli tapana kertoa vertauksia. Niiden avulla hän sai kuulijansa ajattelemaan asioita uudesta näkökulmasta. Jumalastakin sanottiin tottumuksesta kaikenlaista - mutta jos sitä pysähtyi ihan pohtimaan, niin mitä sellainen puhe oikeastaan tarkoitti?

Niin kuin esimerkiksi, että Jumala on hyvä. Millainen Jumala silloin on? Entä jos Jumalan hyvyys ei olekaan vain muodon vuoksi lausuttuja sanoja, vaan pikemminkin niin kuin se, miten vanhempi on hyvä lapselleen tai ystävät toisilleen? Tarkoittaako se, että Jumala välittää minusta, arvostaa ja toivoo, että minulle käy hyvin; että Hän kuuntelee, rohkaisee ja on Hengessä mukana?

Ja kun kerran me vajavaiset ihmisetkin parhaina hetkinämme osaamme toimia rakkaudesta, miten ihmeessä Korkein hyvä ei olisi juuri sitä: rakkaudellinen. Entä jos sen ottaisi vakavasti, todesta, uskoisi ihan?

Rukoilemme

Taivaallinen Isämme.

Sinä olet kehottanut meitä rukoilemaan

ja luvannut kuulla sitä,

joka pyytää apuasi Jeesuksen nimessä.

Uudista meidät rakkaudellasi

ja anna meille voima elää.

Varjele meitä lankeamasta epätoivoon,

joka estää turvautumasta sinuun.

Kuule meitä Poikasi Jeesuksen Kristuksen,

meidän Herramme tähden.

 

 



Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä